Sender email address problem (Translated)

Discussion of general topics about Mozilla Thunderbird
Post Reply
HAL46
Posts: 2
Joined: March 15th, 2022, 11:00 am

Sender email address problem (Translated)

Post by HAL46 »

Hello,

Happy user of Thunderbird (its latest version, on Windows 10), I have a problem.

I have a personal email address and a professional email address.

I systematically store all emails, received and sent, in my local folders, ordered by subject.

When I reply to an email that I have not yet stored in my local folders, no problem, my sender address is that of my inbox (personal or professional).

However, when I reply to an email that I have stored in my local folders, my sender address is always that of my personal box, which is annoying for my recipients.

Since I have the Identity Chooser extension installed, I can, come to think of it, pull down the senders menu to choose the correct one of my two boxes. But I often forget to do that. Hence the problem.

My question :
Is it possible to change the default outbox that will be automatically chosen by Thunderbird when I reply to an email that I have stored in my local folders.

If you know it's impossible, please let me know.

Thank you very much for your attention.

Cordially.

[Google Translation of OP's post]



Bonjour,

Heureux utilisateur de Thunderbird (sa dernière version, sous Windows 10), je rencontre un problème.

Je possède une adresse mail personnelle et une adresse mail professionnelle.

Je range systématiquement tous les mails, reçus et expédiés, dans mes dossiers locaux, ordonnés par thèmes.

Quand je réponds à un mail que je n’ai pas encore rangé dans mes dossiers locaux, pas de problème, mon adresse d’expéditeur est celle de ma boîte mail de réception (personnelle ou professionnelle).

Cependant, quand je réponds à un mail que j’ai rangé dans mes dossiers locaux, mon adresse d’expéditeur est toujours celle de ma boîte personnelle, chose gênante vis-à-vis de mes destinataires.

Comme j’ai installé l’extension Identity Chooser, je peux, quand j’y pense, dérouler le menu des expéditeurs pour y choisir celle de mes deux boîtes qui convient. Mais j’oublie souvent de le faire. D’où le problème.

Ma question :
Est-il possible de modifier la boîte d’expédition par défaut qui sera automatiquement choisie par Thunderbird quand je réponds à un mail que j’ai rangé dans mes dossiers locaux.

Si vous savez que c’est chose impossible, merci de me le dire.

Merci beaucoup de votre attention.

Cordialement.
Last edited by DanRaisch on March 15th, 2022, 12:36 pm, edited 2 times in total.
Reason: Translation added by Moderator
HAL46
Posts: 2
Joined: March 15th, 2022, 11:00 am

Re: Problème d’adresse mail expéditeur

Post by HAL46 »

Pour les personnes qui rencontrent ce problème :

Solution :
Aller dans Menu / Outils / Paramètres des comptes
Dans le volet gauche, cliquer sur le nom du compte à mettre par défaut
En bas du volet gauche, cliquer sur "Gestion des comptes" et sélectionner "Compte par défaut"
Refermer l'écran des paramètres.

Remarque :
Ce n'est que pour les mails au départ des dossiers locaux, que le compte par défaut est pris en compte.


Traduction/Translation :

For people having this problem:

Solution :
> Go to Menu / Tools / Account Settings
> In the left pane, click on the name of the account to set as default
> At the bottom of the left pane, click on "Account management" and select "Default account"
> Close the settings screen

Remark :
It is only for mail from local folders that the default account is taken into account.
User avatar
tanstaafl
Moderator
Posts: 49647
Joined: July 30th, 2003, 5:06 pm

Re: Sender email address problem (Translated)

Post by tanstaafl »

Another solution would be to create a "multiple identity" for the other email address(es) in each account instead. That way when you reply to a message sent to a address Thunderbird will default to sending the reply using that address. This solution is also more scalable as you can use it with aliases and/or any number of accounts.

See http://kb.mozillazine.org/Multiple_iden ... il_account
mgagnonlv
Posts: 848
Joined: February 12th, 2005, 8:33 pm

Re: Sender email address problem (Translated)

Post by mgagnonlv »

Bonjour,

Puisque vous avez une adresse personnelle et une adresse professionnelle, j'imagine que les thèmes de classification sont différents pour chacune des deux adresses. Alors, pourquoi ne pas tout simplement laisser les courriels dans une hiérarchie propre à chacun des comptes plutôt qu'à l'intérieur des « dossiers locaux » ? Par exemple, vous auriez :

– Courriel personnel :
– – Messages reçus (inbox)
– – Sent (envoyés)
– – Famille
– – Factures personnelles
– – Voile

– Courriel professionnel
– – Messages reçus (inbox)
– – Sent (envoyés)
– – Clients
– – Ingénierie
– – Transport de marchandises
– – Remorquage

L'avantage, c'est que dès que vous répondez à un courriel placé dans la hiérarchie « courriel personnel » ou même, dans le cas d'un nouveau message, que vous avez affiché à l'écran un des dossiers de ladite hiérarchie, c'est l'adresse de courriel personnel qui sera utilisée par défaut. De même si vous répondez à un courriel placé dans la hiérarchie « courriel professionnel », c'est celle-là qui sera utilisée.

**********************************

Since you have both a personal and professional email addresses, I suspect that the themes are different for each of these addresses. So why not simply let the emails stay in the account hierarchy instead of the Local Folders? [Here follows the example]

The advantage is that, when you reply to an email stored under the "Personal account" hierarchy or even compose a message while a folder of the "Personal account" is displayed, your personal email will be used by default. Likewise, if you reply to an email under "Professional account", that email will be chosen by default.
Michel Gagnon
Montréal (Québec, Canada)
Post Reply